Bij onweer niet voetballen of trainen

18 september 2017 22:00

Het voetbalseizoen is weer begonnen en het weer zit de laatste weken niet mee. Hier is soms ook onweer bij. Op de open vlakte van het voetbalveld ben je kwetsbaar voor inslagen. Een voetbalveld heeft ook lichtmasten en tegenwoordig ook veel ijzeren hekken die de blikseminslag geleiden over een groot gebied.

Bij (dreigend) onweer raadt het bestuur aan van het veld te gaan, Als de bliksem inslaat, geleid het via het ijzeren hek razendsnel. Bij een plotselinge ontwikkeling van een onweersbui zorg dan dat iedereen tijdig terug naar de kleedkamers gaat en klim hierbij niet over de ijzeren hekken. Wacht niet tot het onweer zich voltrekt, want het is vaak best een stukje lopen naar de kleedkamers en dan kan het te laat zijn.

Met betrekking tot onweer dient de scheidsrechter als volgt te handelen:
• Wanneer vooraf bekend is dat er onweer kan komen, dient de scheidsrechter alert te zijn op eventuele onweersontwikkeling.
• Onweer wordt gevaarlijk voor spelers, toeschouwers enz. als de tijd die verloopt tussen het zien van de bliksemflits en de daaropvolgende donder minder is dan 10 seconden. Dit betekent dan dat het onweer zich op globaal 3 km afstand bevindt. Aangezien onweer zich snel kan verplaatsen, is het dan tijd om maatregelen te treffen.
• Is het tijdsverschil tussen het zien van de bliksem en het horen van de donder minder dan 10 seconden, dan dient de wedstrijd onmiddellijk te worden onderbroken.
• Spelers, scheidsrechter en assistent-scheidsrechters dienen zich terug te trekken in de kleedgebouwen.
• De scheidsrechter meldt de reden van de (tijdelijke) onderbreking van de wedstrijd aan de beide aanvoerders.
• De wedstrijd kan ten hoogste 30 minuten worden onderbroken. Daarna dient de wedstrijd definitief te worden gestaakt.

Bron: scheidsrechters.voetbal.nl