Normen en Waarden v.v. Woubrugge

Normen en waarden binnen VV Woubrugge.

NORMEN EN WAARDEN OOK BINNEN VVW

Elke vorm van samenwerking, zeker bij een teamsport als voetbal, kan alleen goed plaats vinden als alle deelnemers (medespelers, begeleiding, tegenstanders, grens- en scheidsrechters en supporters/ouders) elkaar gelijk behandelen en respecteren. Met andere woorden: ook bij Woubrugge houden we ons aan met elkaar afgesproken waarden en normen.

Daarbij hoort dat we elkaar direct kunnen, mogen en moeten aanspreken op zaken die niet horen binnen de VVW. Daarvoor spreken we met elkaar een gedragscode af. Leden, die constateren dat anderen zich niet aan deze gedragsregels (= normen van goed fatsoen) houden en zich ook niet laten corrigeren, moeten dit melden bij de direct verantwoordelijken. Dat zijn in de eerste plaats de aanvoerders en/of leiders van onze teams. Ook kan men zich wenden tot de jeugd- en seniorencommissie en leden van het bestuur.

In principe zijn de direct leidinggevenden (trainers, leiders, etc) verantwoordelijk voor het nemen van eventuele maatregelen bij speltechnische incidenten of incidenten van ondergeschikt belang.

De meer ernstige en structurele incidenten kan men melden bij het bestuur van VVW. De manier waarop incidenten gemeld kunnen worden staat beschreven in het Statuut Normen & Waarden. Op de website staat een meldingsformulier, dat hiervoor gebruikt kan worden.

ONZE NORMEN EN WAARDEN

1.We gedragen ons sportief en respectvol naar de leden en vrijwilligers bij onze vereniging, de tegenstanders, scheidsrechters en andere bezoekers van Woubrugge
2 Onbehoorlijk of discriminerend taalgebruik is uit den bozen. Grensoverschrijdend gedrag zoals verbaal en fysiek geweld, pesten, (seksuele) intimidatie en molestatie worden niet geaccepteerd. In ernstige gevallen wordt aangifte gedaan bij de politie.

3. Onze vereniging toont zich een goed gastheer voor bezoekende clubs en scheidsrechters. Onze tegenstanders en de scheidsrechter zijn van harte welkom en we helpen hen waar mogelijk.

4.We gaan netjes om met eigendommen van anderen. Diefstal is niet acceptabel en wordt aangepakt. Iedereen is zelf aansprakelijk voor aangerichte schade.

5. We zijn zuinig op de materialen van de vereniging: ballen, hesjes, trainingspakken, kleding, doeltjes en noem maar op: we zorgen dat het heel en compleet blijft. Spelers die hun frustratie uiten door schade te maken aan velden, spelmateriaal, deuren en andere zaken van de vereniging of omwonenden worden gestraft  waarbij ook de schade wordt verhaald op de betreffende speler(s).

6. Toeschouwers blijven achter de omheining van het veld. Hun aanmoedigingen zijn positief en opbouwend. Er is geen commentaar op de scheidsrechter.

7.  Coaches blijven bij hun dug-out of langs de lijn. Ook zij onthouden zich van commentaar op de scheidsrechter, net als de spelers. Alleen de aanvoerder overlegt soms met de scheidsrechter.

8. Uit en thuis, we laten de kleedkamer altijd netjes achter. De laatste spelers maken de kleedkamer schoon. Leiders houden hier toezicht op. Ook in de kantine en langs het veld: lege flesjes, koffiebekertjes, sigarettenpeuken: we gooien alle rommel in de afvalbakken.

9. Glaswerk en alcohol worden alleen gebruikt in de kantine en op het terras en mogen niet mee naar buiten langs het veld of in de kleedkamers.

10. Het nuttigen van alcoholhoudende dranken  en roken in de kleedkamers is niet toegestaan.

11. Fietsen worden zoveel mogelijk in de fietsenrekken geparkeerd.

12. Kritiek is van harte welkom en we spreken elkaar aan op ons gedrag, maar we doen dat altijd positief en om er samen beter van te worden.

13. Vele handen maken licht werk: we ondersteunen onze vrijwilligers en kaderleden op verzoek en waar mogelijk.

Bij overtreding van deze normen en waarden wordt corrigerend opgetreden. Daar zijn we allemaal voor verantwoordelijk. In gevallen waarbij mondelinge correctie niet afdoende is zullen leiders in overleg met de jeugdcommissie, de seniorencommissie en/of het bestuur maatregelen nemen. Dat kan uiteenlopen van tijdelijke schorsingen van trainingen en/of wedstrijden tot het verwijderen uit de vereniging via royement. Uiteindelijk beslist het bestuur.

Overzicht sancties

Onderstaand overzicht geeft de strafmaat van VVW aan bij de zogenaamde molestaties. Deze strafmaat is leidraad voor het bestuur bij het bepalen van de strafmaat voor overtredingen van de gedragsregels, zoals deze zijn beschreven in het 'Statuut Normen en waarden' van de vereniging VVW voor zover deze reeds niet door de KNVB zijn of zullen worden bestraft.

Eerste keer

Tweede keer

Belediging in woord en gebaar ( gericht tegen de persoon of het gezag)

Eenvoudige belediging

Schorsing 1 wedstrijd

Grove belediging

Schorsing 4 wedstrijden

Bedreiging (dreigen met niet nader omschreven handelen)

Eenvoudige bedreiging (bijvoorbeeld: ik zie je nog wel!!)

Schorsing 4 wedstrijden

Concrete bedreigingen met geweld (bijvoorbeeld: ik sla je straks in elkaar!!)

Schorsing 8 wedstrijden

Fysiek gewelddadig handelen

Handtastelijkheden

Schorsing 1-3 wedstrijden