Blessures en Preventie Informatie

(Sport)Blessures

Voetbal staat in de top 10 van meest populaire teamsport, zowel voor mannen als vrouwen. In Nederland alleen al zijn er ruim 1 miljoen voetballers actief. Hoe leuk het voetbalspel ook is, voetbal is ook een sport met aardig wat blessures.
Accute sportletsels zoals hamstringletsel, knie of enkel dystorsies (verstuiking) maar ook chronische overbelastingsblessures zoals lies en achillespeesblessures zijn veelvoorkomende letsels.

Overbelastingletsels komen vaker voor dan je denkt in het voetbal. Dit komt omdat dit soort blessures in eerste instantie niet geregistreerd worden. In het begin proberen voetballers namelijk vaak gewoon door te trainen en wedstrijden te blijven spelen. Als de overbelastingklachten erger worden, wordt meestal eerst de training aangepast. Pas als de pijn en de klachten zo erg zijn dat de voetballers niet meer op niveau kunnen voetballen, stoppen de spelers vaak met wedstrijden spelen. Rust zorgt er dan voor dat de blessure verdwijnt. Maar soms is het beter dat de speler zich ook laat onderzoeken of behandelen door een arts en/ of fysiotherapeut.

De fysiotherapeut kan ervoor zorgen dat een diagnose wordt gesteld, een keuze gemaakt wordt voor verwijzing naar een 1e lijn praktijk voor behandeling, indien nodig doorverwijzen naar de huisarts of centrum 1e hulp. Indien de klachten dit toelaten wordt voorafgaand aan de training de blessure behandeld, kunnen trainingsadviezen worden gegeven kan met tape het gewicht worden beschermd tegen verder letsel.

Het is echter ook erg belangrijk dat de speler weet hoe de blessure is ontstaan, op welke wijze weer gestart kan worden met de trainingen en welke oefeningen helpen de betrokken spieren te trainen zodat herhaling van de klachten wordt voorkomen.

Op deze pagina’s vind je een overzicht van veel bij voetbal voorkomende  sportblessures. Klik op een blessure en ga naar de website van sportzorg.nl of ga naar de volgende pagina’s op deze website voor meer informatie over de desbetreffende blessure, hoe je de blessure kan herkennen, hoe je deze kunt voorkomen en wat je kan doen om te herstellen na een (sport)blessure.

1. Liesblessures
  2. Achillespeesblessures
  3. Enkelverstuiking
  4. Hamstringblessure