Algemene Ledenvergadering woensdag 16-07-2014

2 juli 2014 22:15

aanvang: 20.00 uur

Aanvullend op de Algemene Ledenvergadering van maandag 16 juni 2014 vindt er op woensdag 16 juli 2014 een extra Algemene Ledenvergadering plaats. Het bestuur van v.v. Woubrugge nodigt de leden van harte uit om hier bij aanwezig te zijn.

Agenda ALV

Algemene Ledenvergadering d.d. woensdag 16-07-2014 om 20.00 uur

1)         Opening door de voorzitter;

2)         Contributies 2014-2015;

3)         Rondvraag;

4)         Sluiting.

Memo behorend bij algemene ledenvergadering 16 juli 2014

In de notulen van de algemene ledenvergadering van 26 juni 2006 is vastgesteld dat de jaarlijkse contributieverhoging tot nader order is vastgesteld op 2,5%. Het bestuur is voornemens hiervan af te wijken voor het seizoen 2014-2015.

Het afgelopen seizoen was voor ons als bestuur niet eenvoudig. Een geheel nieuw bestuur is niet iets wat de vereniging in de koude kleren gaat zitten. Zeker niet als je als nieuw bestuur ook nog eens moet meedelen dat het financieel de komende jaren lastig gaat worden. Als bestuur willen wij hierin graag transparant zijn. Wij zijn liever vooraf voorzichtig naar de leden, om te voorkomen dat achteraf een verrassing ontstaat. Wat zijn nu de oorzaken dat wij als bestuur zo voorzichtig zijn met de financiële situatie (niet limitatief)?

Afgelopen seizoen(en):
- Minder sponsoren
- Substantieel minder inkomsten kantine
- BTW- en accijnsverhoging op drank
- Hogere salariskosten
- Bezoek F-side feesten staat onder druk
- Opbrengsten loterijen nemen af
- Lekkage water in kruipruimte

Komend(e) seizoen(en):
- Aantal sponsoren staat onder druk
- Inkomsten kantine staan onder druk
- Subsidie OZB wordt tot nihil afgebouwd door gemeente
- Ledenaantal staat onder druk
- Substantieel hogere afdracht aan KNVB voor leden
- Huur sportvelden bedraagt momenteel een symbolisch bedrag.
  De overheid is voornemens om dit in de toekomst minimaal tegen kostprijs te gaan verhuren.
- Bezoek F-side feesten staat onder druk
- Loterij opbrengsten nemen af
- Hogere salariskosten
- Onderhoud op controle keukenapparatuur, koeling, verwarmingsketel, AED en legionella
- Onderhoud geluidsinstallatie en beamer
- Contract gebruik kleedkamers sporthal loopt af in 2016
- Kassasysteem verouderd

Een deel hiervan was bekend bij het bestuur, maar een groot deel ook niet. Vooral de achteruitgang van de kantine inkomsten in deze mate was een verrassing.

Afgelopen seizoen hebben wij als bestuur extra gelet op de kosten die in het verleden werden gemaakt onder andere voor bestuur, representatie, geschenken en attenties en diverse algemene kosten. Deze zijn aantoonbaar minder (instandhoudingskosten, zie verwachting 2013-2014). Als wij dezelfde inkomsten hadden gehad als seizoen 2012/2013, hadden wij een mooi resultaat gehad. Helaas mocht dit niet zo zijn.

Echter wij als bestuur kunnen bestaande sponsoren niet dwingen meer te betalen. Ook kunnen wij de leden en niet leden niet dwingen meer te besteden in de kantine. Wat wij wel kunnen doen is met de hele vereniging meer op “de kleintjes gaan letten”. Daarnaast moeten wij ons met z’n allen inzetten om ook de komende jaren een sluitende begroting te maken.

Hoe kunnen jullie helpen de vereniging gezond te houden (niet limitatief):
- Door je aan te sluiten bij de commissies die dringend hulp nodig hebben:
              *
Sponsorcommissie kan niet met twee mensen alle huidige sponsoren bedienen en nieuwe sponsoren binnen halen.
              * De barcommissie kan een paar goede mensen gebruiken die (nog) meer de juiste zaken organiseren om meer
                 barinkomsten binnen te halen.
- Door de uitjes van de jeugd kostenneutraal te houden
- Door de gratis kop koffie op senioren training op te geven
- Door de waskosten voor gesponsorde selectie elftallen kostendekkend te maken
- Door de prijzen en assortiment van de bar aan te passen
- Door mee te denken over een alternatieve oplossing voor de muziek computer en de handdoeken automaat
- Door beleid te maken op de vergoeding voor vrijwilligers.
- Door (extra) cadeaus voor vrijwilligers op te geven, immers we hebben de vrijwilligersavond voor alle vrijwilligers
- Door wellicht minder of goedkopere live muziek op de feesten
- Door de score een keer minder uit brengen
- Door te gaan werken met (lagere) budgetten voor de commissies (vooraf bepalen wat je wil uitgeven in een seizoen en
  trachten dit te halen)
- En vele andere zaken die hier niet worden genoemd

Natuurlijk zitten hier “verworven rechten” bij. Echter de tijd is gekomen om dit op te geven en met zijn allen te gaan kijken hoe wij eea in de toekomst anders kunnen gaan doen. Als wij met z’n allen op de kosten letten en elkaar helpen om meer inkomsten te genereren, dan kan een contributie verhoging de komende jaren wellicht wel op de “reguliere” 2,5% blijven. Vooruitlopend op alle medewerking, zoals hiervoor genoemd, willen wij de contributieverhoging (een van de instrumenten die wij als bestuur tot onze beschikking hebben), echter beperken tot het volgende:

Ter vergelijk: gemiddelde prijsindex consumentenprijzen over 2013 bedroeg 2,5%.

2013-2014  2014-2015 Verhoging in %
Senioren veld 153 161 5%
Reserve lid veld 56 65 16%
Senioren zaal  132 139 5%
Reserve lid zaal 61 64 5%
Zaal en veld  258 265 3%
Veteranen  153 161 5%
A jeugd 99 104 5%
B jeugd 99 104 5%
C jeugd 89 94 6%
D jeugd 89 94 6%
E jeugd 89 94 6%
F jeugd 76 80 5%
Ukken 51 54 6%
Donateurs 36 38 6%
Gemiddelde   verhoging 5%

Met betrekking tot de relatief grote verhoging van de contributie reserve lid veld, merken wij op dat deze leden in vergelijking met de reguliere leden veld veel rechten hebben en een lage contributie hebben betaald tot op heden.

de algemene ledenvergadering van 16 juli 2014.

Juli 2014

Bestuur VV Woubrugge