Informatie n.a.v. uitzending Zembla

5 oktober 2016 15:00

Deze uitzending met de titel Gevaarlijk spel wordt uitgezonden op woensdag 5 oktober op NPO 2.

Beste voetballers en voetbalouders,

Televisieprogramma Zembla besteedt woensdagavond 5 oktober aandacht aan mogelijke gezondheidsrisico’s van de rubberen korrels, het zogeheten SBR-rubbergranulaat, in kunstgrasvelden. Het Rijksinstituut voor Veiligheid en Milieu (RIVM) heeft in het verleden meerdere onderzoeken gedaan naar de gezondheidseffecten van sporten op de met rubberen korrels ingestrooide kunstgrasvelden en vastgesteld dat er voor de sporters geen gezondheidsrisico’s zijn. Zembla stelt dat de opzet van de onderzoeken onvoldoende zekerheid biedt om dit te kunnen concluderen.

De KNVB wil dat iedereen op een gezonde en veilige manier kan voetballen. Ook het bestuur van vv Woubrugge stelt dit voorop en volgt daarom de lijn van de KNVB en de adviezen van het ministerie van  Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Voor wat betreft de gezondheidsrisico’s van SBR-rubbergranulaat, baseert de KNVB zich op de expertise en feitelijke informatie van het Rijksinstituut voor Veiligheid en Milieu (RIVM). Dat is het kennisinstituut dat zich, in opdracht van de overheid, ontfermt over de volksgezondheid in Nederland. Het RIVM stelt dat zij, op basis van diverse onderzoeken, heeft vastgesteld dat er bij het sporten op met rubberkorrels ingestrooide kunstgrasvelden geen gezondheidsrisico is te verwachten. Het RIVM heeft de KNVB laten weten nog steeds achter de resultaten van deze onderzoeken te staan.

Bevindingen Zembla zorgvuldig bekijken
Hoewel in de uitzending van Zembla niet wetenschappelijk wordt aangetoond dat de rubberen korrels gezondheidsrisico’s met zich meebrengen, vindt de KNVB dat het RIVM de bevindingen uit het programma Zembla zorgvuldig moet bekijken en indien nodig vervolgonderzoek moet doen. Meer onderzoek levert meer informatie op. Dat draagt bij aan meer zekerheid over de veiligheid en gezondheid op de Nederlandse velden voor de sporters. De Vereniging Sport en Gemeente (VSG), de instantie die gemeenten en sportverenigingen adviseert over kunstgrasvelden, deelt het standpunt van de KNVB. Aanstaande maandag (10 oktober) staat er een afspraak gepland over kunstgras met onder meer de KNVB, het RIVM (VWS), VSG en kunstgrasfabrikanten. De bevindingen uit het programma Zembla worden hier ook besproken. Indien de uitkomst, voor de KNVB  en VWS nieuw inzicht oplevert, zullen wij u hierover informeren.

Lees verder op KNVB.nl