Proost! Of toch niet?

14 december 2016 9:15

Het is altijd zo gezellig in de kantine: hapje, drankje, muziekje en een beetje over voetbal en andere (on)belangrijke zaken praten met Jan en alleman. Dit is al zo sinds de kantine bestaat en zal ook altijd zo blijven. De laatste tijd zijn er echter steeds vaker felle discussies aan de bar, discussies die de gezellige sfeer niet ten goede komen. Het gaat dan met name om de verkoop van alcohol, of eigenlijk het niet-verkopen hiervan…

Hierbij willen wij daarom graag een beroep doen op het begrip van alle VVW-ers en bezoekers van onze mooie vereniging. Drie jaar geleden is de nieuwe drank- en horecawet ingevoerd in Nederland en deze heeft enkele wijzigingen met zich meegenomen.

De belangrijkste wijzigingen zijn dat:

1. jongeren onder de 18 jaar helemaal geen alcohol meer mogen drinken (ook geen zwak-alcoholische dranken)
  2. de wederverstrekkers van alcohol beboet worden indien zij aan jongeren onder de 18 jaar verstrekken.

Dat jongeren onder de 18 jaar niet meer mogen drinken is natuurlijk duidelijk en dit is ook iets wat onderhand iedereen wel weet, zeker door de reclames van de overheid over ‘Nix-18’. Dat de verstrekkers ook strafbaar zijn wanneer er jongeren onder de 18 jaar met door hen verstrekte alcohol lopen, is echter niet bij iedereen bekend. Dit betekent dus dat onze vereniging een boete kan krijgen als een minderjarig persoon met alcohol op het terrein van de vereniging loopt, ongeacht of hij/zij dit zelf heeft gekocht in de kantine. De boete hiervoor is de eerste keer 1.360,- euro en de boete zal bij iedere volgende boete verdubbeld worden (de vierde boete komt dan dus neer op 10.880,- euro).

Het zijn dus geen pesterijen vanuit de vereniging dat we geen alcohol meer schenken aan jongeren onder de 18 jaar, maar regels die vanuit de overheid zijn opgelegd en die hard worden afgestraft indien ze niet worden nageleefd. Nu willen we natuurlijk niet roomser dan de paus overkomen, want wij dronken ook wel eens een biertje op ons 16e, maar in onze jeugd waren de regels en de handhaving nog niet zo streng, de tijden zijn nu eenmaal veranderd (vroeger werd er ook nog volop gerookt in kroegen en discotheken, ook dat is veranderd).

Inmiddels is er een convenant getekend met de gemeente Kaag en Braassem, waarmee de vereniging heeft afgesproken om samen te werken met de gemeente. De gemeente zal nu zelf de controles uitvoeren en er zullen niet direct boetes uitgedeeld worden, maar er valt een bepaald bedrag terug te verdienen door de vereniging. Wanneer echter blijkt dat de vereniging herhaaldelijk de fout in gaat, dan komt het convenant te vervallen en zijn de hoge boetes weer van toepassing bij overtreding. Het is dus in het belang van de vereniging dat het convenant in stand gehouden wordt.

De barmedewerkers zullen dus (bij twijfel) moeten blijven vragen om identiteitsbewijzen en kunnen geen alcoholische dranken meegeven indien iemand dan niet kan bewijzen dat hij/zij 18+ is.

Maar wij willen ook een dringende oproep doen aan alle mensen die wel 18+ zijn en dus legaal alcohol mogen kopen: ook wanneer je het doorgeeft aan jouw (klein)zoon, (klein)dochter, vriendje, vriendinnetje jonger dan 18 jaar kan de vereniging hiervoor beboet worden!

Onze vraag aan jullie, als mede-VVW-ers, is om hier alsjeblieft rekening mee te houden en je gewoon aan de regels te houden, zo houden we het gezellig in de kantine en kunnen we het geld aan positieve dingen uitgeven.

Met vriendelijke groet,

Bestuur v.v.Woubrugge